wtorek, 23 czerwca 2015

Truskawkowy pucharek energii.


-  pół szklanki kaszy jaglanej
-  półtorej szklanki mleka sojowego
-  2- 3 łyżki miodu z mniszka
-  sól
                       -  20 dag truskawek
                        -  łyżka cukru pudru
       -  3 łyżki płatków owsianych
       -  łyżka  ziaren słonecznika
       -  łyżka pestek z dyni
- łyżka miodu z mniszka

Płatki owsiane z ziarnami  i pestkami uprażyć na suchej patelni.
Truskawki umyć, zmiksować z cukrem pudrem.
Kaszę jaglaną przepłukać, ugotować  (ok. 20minut), jeszcze ciepłą zmiksować, dodając połowę truskawkowego przecieru.
 Nałożyć do pucharków po łyżce granoli z płatków, na to mus z kaszy, polać truskawkowym przecierem, kolejnie  mus i przecier. Na wierzch położyć płatki i owoce.



poniedziałek, 22 czerwca 2015

Sobótkowe pierogi z soczewicą i koperkiem.

 farsz:  na ok 80 średnich pierogów
-75dag soczewicy
- 30 dag pieczarek
- cebula
- szczypiorek
-  koperek =  dużo koperku :)
- sól, pieprz, curry, majeranek, ulubione przyprawy
 -  ok 1/3 szklanki oliwy lub dobrego oleju

ciasto:
- 75 dag mąki
- ok 2 szklanki ciepłej, przegotowanej wody
- pół łyżeczki soli
- 3 łyżki oleju

Soczewicę namaczamy na kilka godzin, a potem krótko gotujemy ok 3-5 minut, lekko solimy. Wystudzoną przepuszczamy przez maszynkę lub praskę. Drobno posiekaną cebulę i pokrojone w drobną kostkę pieczarki podsmażamy na oliwie, (oliwa sprawia, że farsz się nie rozsypuje), pod koniec dodajemy posiekany koper, szczypior i przyprawy. Łączymy wszystkie składniki, doprawiamy do smaku. Farsz powinien być intensywnie przyprawiony.

Z przesianej mąki, oleju, soli i  wody zagniatamy ciasto, tak, by było elastyczne. Odczekujemy chwilę, by odpoczęło i dzielimy na części. Każdą część systematycznie rozwałkujemy, wykrawamy za pomocą szklaneczki kółka, nakładamy wcześniej przygotowany farsz i łączymy brzegi.
Przygotowane pierogi gotujemy partiami w osolonej wodzie, wskazane jest dodanie łyżki oleju, ok 2 minuty od wypłynięcia. Łyżką cedzakową wyjmujemy na sito, przekładamy na talerz, studzimy.
W dużym garnku rozgrzewamy olej, wrzucamy drobno posiekany koperek, zdejmujemy z ognia i dodajemy pierogi. Mieszając, podrzucając garnkiem staramy się by każdy pierożek został obtoczony w koperku.




 Gotowe ? więc pora na  Sobótkę :), czyli na Palinockę pod Światowidem


https://www.facebook.com/events/979589312061204/
                                                  zdj. T.CH.

piątek, 19 czerwca 2015

Koktajl truskawkowy.

-  25dag truskawek
-   pół banana
-  2 łyżki mleka roślinnego
-  2 łyżki płatków owsianych
-  siemię lniane: 1 łyżeczka
-  opcjonalnie: listki mięty

Oczyszczone i umyte  truskawki, zmiksuj z rozdrobnionym bananem i mlekiem ( oraz miętą ).
Do koktajlu dodaj siemię lniane i płatki owsiane, wymieszaj.
Przelej koktajl do szklanek.





Truskawki to smaczne i zdrowe owoce, zawierają duże ilości żelaza.
Posiadają wyjątkowo cenny składnik o właściwościach bakteriobójczych: fitocydy.
 

niedziela, 14 czerwca 2015

Zupa owocowa z czereśni.

-  miseczka czereśni
-  garść truskawek
-  kilka poziomek
-  sok z cytryny
- 2 szklanki  mleka sojowego( migdałowego lub kokosowego)
- ok. 2 szklanki wody
- cukier brązowy wg. uznania
- płaska łyżka mąki pszennej
- płaska łyżka mąki ziemniaczanej

Czereśnie umyć ( można wydrylować choć niekoniecznie) zagotować, dodać sok z cytryny a po 3-5 min. dodać truskawki i poziomki, zagotować. 
Zupa- kompot ma mieć dość kwaśny smak, bo inaczej może się zważyć po dodaniu mleka, z tego powody również dosładzam ją na koniec. Owoce powinny być ugotowane ale jędrne.
 Do zupy można dodać listki świeżej mięty.
 Obie mąki rozmieszać w niewielkiej ilości mleka, połączyć z pozostałym mlekiem i wlać do gotującej się zupy, gotować ok 2 minuty, mieszając.
 Po zagotowaniu dosłodzić do smaku i pozostawić chwilę pod przykryciem, by nabrała intensywności.
Przed podaniem przybrać świeżą  miętą lub owocami.

Mąkę można zastąpić budyniem, a czereśnie innymi owocami,mogą  to być np.wiśnie, śliwki.
 Zupę można podawać na ciepło z makaronem lub na chłodno ( bez makaronu :).


niedziela, 7 czerwca 2015

Kotlety z czerwonej fasoli.

- półtorej  szklanki  ugotowanej czerwonej fasoli
- marchew
-  kawałek selera
-  kawałek pora
- ćwiartkę czerwonej papryki
-  szczypiorek, koperek
-  łyżka koncentratu pomidorowego
-  2 łyżki oliwy 
- sól, pieprz, majeranek, czosnek,
- płatki kukurydziane i ziarna ( z dyni i słonecznika) do panierowania
- olej do smażenia

Fasolkę namoczyć na ok.12 godzin, następnie ugotować .Wystudzoną  przepuścić przez maszynkę lub przez praskę.
Warzywa obrać,  cienko pokroić lub zetrzeć na tarce o grubych oczkach, krótko poddusić na oliwce, dodać drobno pokrojony szczypiorek i koper, koncentrat i zmieloną fasolę,  wymieszać, przyprawić do smaku.
Z masy formować kotlety, obtoczyć w panierce z pokruszonych płatków i ziaren.
Smażyć na złoty kolor.
Podawać z surówką.