środa, 15 lutego 2012

Rogaliki- oponki

 -  5 dag drożdży
 - 2 szklanki mleka roślinnego
-  ok. 3 szklanki mąki
- 2-3 łyżki cukru
- cukier waniliowy
-  łyżka octu jabłkowego
-  szczypta soli
- olej do smażenia

Roztarte drożdże, cukier, 2 łyżki mleka  i 2 łyżki mąki mieszamy i zostawiamy rozczyn
w ciepłym miejscu do wyrośnięcia (aż pojawią się pęcherzyki)
Mąkę przesiać do miski, dodać mleko, wyrośnięty rozczyn i pozostałe składniki.
 Dokładnie wyrobić ciasto.aż stanie się lśniące,  gładkie i będzie odstawać od ręki,
w razie potrzeby podsypać trochę mąki.
Ciasto powinno być niezbyt gęste. Wyrobione ciasto zostawić do wyrośnięcia ( ok 15 minut).

            wskazówka:  Każde ciasto drożdżowe na pączki, bułeczki czy na struclę, 
                                 nie może przerosnąć , bo staje się nie smaczne 
                                  po wypieczeniu lub wysmażeniu i  traci puszystość.

Gdy ciasto zaczyna rosnąć i podwoi swoją objętość wykładamy na stolnicę posypaną mąką ,
lekko rozciągając,  wałkujemy na grubość ok 1.5 - 2  cm i wycinamy szklanką koła, w których robimy małym kieliszkiem dziurkę. Chwilę zostawiamy na stolnicy, by wyrosły a później smażymy partiami w gorącym oleju z obu stron na złoty kolor.
 Usmażone rogaliki obsączyć na bibule,  gdy  przestygną posypać cukrem pudrem lub polukrować.





 Tym razem zrobiłam różowy lukier .
  Cukier  puder utarłam z kilkoma  łyżkami  kompotu mirabelkowego .
 Jeśli nie masz kompotu może być sok z cytryny i łyżka soku np. z wiśni.

7 komentarzy:

hebiichigo pisze...

Fantastyczne te oponki :)
Ja wczoraj znalazlam wlasnie na twoim blogu weganskie paczki i mam zamiar je dzisiaj zrobic :D

karo pisze...

A z jakim mlekiem robilas te oponki? Wygladaja apetycznie :)

margeta pisze...

hebiichigo:)
Jestem przekonana że pączki smakowały.

karo:)
Te oponki akurat robiłam z sojowym (biedronkowym) waniliowym, jeśli chcesz inne przepisy na mleko roślinne znajdziesz w Etykietach "napoje" pt. "Zamiennik mleka" :). Zapraszam!

karo pisze...

Dziekuje za odpowiedz, maz sie ucieszy ;)

jadwiga pisze...

wyglad maja bardzo apetyczny
a mleko jakie a mąka jaka

margeta pisze...

Jadwigo, dałam mleko sojowe a mąkę Zamojską , często jej używam, jest dobra do wypieków.

margeta pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.