niedziela, 23 stycznia 2011

Seler z warzywami

  -   średniej wielkości seler
  -   6  dużych pieczarek
  -    jedna cebula
  -    jedna marchewka
  -   kawałek pora ( białej części _
  -    liść pora         
  -   sól , zioła prowansalskie, pieprz


Obrany seler , kroję na plastry grubości 5mm , wrzucam do wrzącej lekko osolonej
i przyprawionej ziołami wody, gotuję ok. 3 minuty.
W tym czasie przygotowuję inne składniki.
 Marchewkę kroję w bardzo cienkie krążki., pieczarki w plastry,  pora i cebulę w paski. .
 Wszystkie składniki tzn, krążki selera , pieczarki , cebulę i pora duszę na patelni
z dwoma łyżkami oliwy i kilkoma łyżkami wywaru z selera,
kilka minut  pod przykryciem  ( pozostały wywar można wykorzystać
do gotowania zupy) . Od czasu do czasu mieszam.
Warzywa mają być miękkie , lecz nie rozgotowane.
 Pod koniec zdejmuję pokrywę, przyprawiam warzywa solą i ziołami,
dodaję drobno pokrojony zielony liść pora , odparowuję wodę ,
Na koniec już po zdjęciu z ognia posypuję podprażonymi
na suchej patelni ziarnami słonecznika.
 Może podawane jako  samodzielna przekąska  lub z ziemniakami , ryżem i surówką.



   Warto wiedzieć:

Warzywa są bogatym i niezastąpionym źródłem witamin , składników mineralnych,  kwasów organicznych  i błonnika,o każdej porze roku. Codziennie powinniśmy zjadać pięć porcji warzyw w postaci gotowanej, blanszowanej lub surowej .
Należy pamiętać, że 2/3  ilości spożywanej warzyw powinna być gotowana lub blanszowana, 1/3  mogą stanowić warzywa surowe.
Dlatego do  obiadu nałóż dwie porcje np. gotowane brokuły, czy szpinak i surówka ze świeżych warzyw.
Nie należy rozgotowywać warzyw, powinny być lekko chrupkie.
 Są też pokarmem objętościowym, mało kalorycznym i powodują uczucie sytości.
 Wstawaj od stołu z lekkim uczuciem " niedosycenia". Mózg po 15 minutach reaguje na jedzenie " dowiaduje się" ,  że jest syty a wtedy już jesteśmy przejedzeni.
 Choroba łaknienia, podjadanie między posiłkami, sięganie do lodówki jest oznaką braku witamin ,minerałów a nawet może być oznaką braku wody w organizmie .
  Jeżeli  dostarczycie organizmowi  pokarmy bogate w środki odżywcze, takie jak witaminy, minerały, antyutleniacze, białka i odpowiednią ilość wody, organizm będzie dosycony i nie będzie upominał się o dodatkowe porcje.


1 komentarz:

Tomek Chełkowski pisze...

Pomysłowość wegetarian nigdy nie przestanie mnie zadziwiać :)